Section Two
The Press under Strain

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Chapter Four:
German Press in the Third Reich

Beate Schneider

The National Socialist press and cultural policy is considered to this day to have been
so effective that it is still regarded as a model for the successful manipulation and
“Gleichschaltung” of the population in dictatorships, i.e., the establishment of a system
of totalitarian control over the individual. The key to the success of this fateful ma-
nipulation of the masses was its comprehensive strategy, its strict principles and thor-
ough organisation, namely

+ strict ideological foundation and control,;

 the organisation of the Party;

» aNational Socialist press;

» expropriation and takeovers of other publishing houses;
*  “Gleichschaltung” and control of the media;

* legal rules to govern journalism;

+ daily briefing and control of the press.

Besides these mostly organisational measures the manipulation of the masses was
achieved through consonance in news coverage and through rhetorical and stylistic
devices; simplification: “One People, one Reich, one Leader” (Ein Volk, ein Reich, ein
Fiihrer), emotionalization: “National Community” (Volksgemeinschaft) and person-
alization: “Cult of the Leader” (Fiihrerkult). These rhetorical devices are still consid-
ered to be important tools for the manipulation of the masses and they explain the
manipulative power of NS propaganda.

1. Principles of the Nazi state and the importance of the press

From the outset, the supremacist and inhuman National Socialist ideology aimed for
the mobilisation of emotional forces. It appealed to instinct and emotion, blood and
soil, honour and the fulfilment of duty towards the Volksgemeinschaft, the national
community (Lexikon der Geschichte 2001, 558-559). Intellectual discourse was con-
sidered despicable. All sectors of the population and all aspects of social and political
life were to be integrated into the National Socialist movement to enforce National
Socialist programs (Piirer and Rabe 1996, 63-64). The aim was the elimination of
individualism (die Enteignung des Menschen = the expropriation of people) and the
totalitarian control over the individual. Intellectual freedom therefore had to be sup-
pressed, particulary in under-aged youth (Pleticha 1984, 114).

43

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Particularly the conservative middle classes, which had been robbed of their leading
social role following the abdication of the German Kaiser, soon embraced the National
Socialist ideology. Unemployment in the years of the Great Depression (1929-1933)
made workers, farmers and intellectual workers receptive to the promises of the Na-
tional Socialists and they increasingly won their support (Pleticha 1984, 76).

Public opinion was no longer shaped by a free press and public discussion, but by
a vast propaganda machine. For National Socialists, the press was primarily a political
tool to attain and keep political power and to educate the German people in Nazi ide-
ology. It was the organ and the mouthpiece of National Socialism (Hagemann 1970,
13). Hitler himself believed the press to have “truly formidable” significance. It was,
he believed, impossible to overestimate its importance as a means of continuing edu-
cation. Readers were mostly simple-minded and gullible and it was the state’s respon-
sibility to monitor their “education” (Koszyk 1972, 348-349). In the 10 o’clock con-
ference on 3 April 1940, he stated that the press should adapt propaganda to the “in-
tellectual level” and “receptive capacity of the most simple-minded”. “Should the aim,
however, be to influence a whole nation it, is essential that you do not overestimate
the intellectual capacity of people” (Hagemann 1970, 13). Hitler was convinced that
it was his responsibility to “keep close tabs” on the press (Koszyk 1972, 349).

Not only was objective reporting not called for, but forbidden. Facts and tendentious
commentary merged together and became virtually indistinguishable (Hagemann
1970, 13). Any press publication, be it a professional journal or a daily newspaper, was
forced to submit to daily governmental directives and to maintain strict discipline.

At the same time, the aim was also to instrumentalise the press in an effort to ma-
nipulate public opinion to the end of creating the best possible image of Germany
abroad (Piirer and Raabe 1996, 64). These two aims were hard to reconcile.

2. The organisation of National Socialist Propaganda

The man who felt up to the task was Dr. Joseph Goebbels. He had known Hitler since
1925 and as German propaganda minister had been responsible for the organisation of
the election campaigns of the Nazi Party (NSDAP = National Socialist German Work-
ers’ Party) since 1930. In 1933 he was appointed Reich Minister for Popular Enlight-
enment and Propaganda (Reichsminister fiir Volksaufklirung und Propaganda) and
became responsible for “the control of all aspects of German intellectual life, propa-
ganda for the state, German culture and science, public relations on a national and an
international level and administration of all institutions serving these purposes.”

That same year, the Reich Chamber of Culture (Reichskulturkammer) was estab-
lished at his initiative, with Goebbels in charge. This allowed him total control of the
entire German cultural life, including film, music, theatre, the press, literature and
publishing, the fine arts and the radio with a total of 250,000 members.

Goebbels was a natural rhetorician and skilled strategist. On the one hand, he was
a master of polemics who acted on his conviction that “Nowadays, we do not need

44

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

politicians, but fanatics and berserks”, a thought he recorded in his diary on 28 May
1925. On the other hand he was also skilled in gentle manipulation when announcing
that the press would be so finely and effectively organised that it would become a
willing instrument in the hands of the government. The versatility of his methods made
it easy for Goebbels to adapt to all political developments and the progression of the
war: Showy propaganda and display of power in times of confidence in victory were
replaced by sympathy and understanding for the needs of the population when the tide
turned. “We have to go easy on people. (...)” he noted in his diary on 28 April 1940:
“The German people are entitled to some relaxation and entertainment in these hard
times.”

Goebbels himself was a journalist and had founded the successful Nazi tabloid Der
Angriff (The Attack) in 1927. He was said to be hard-working and meticulous and was
constantly getting personally involved in the production and publication of media
products. A fervent admirer of Hitler — and his successor for the duration of one day
— he had a genius for the propaganda that Hitler had envisioned in Mein Kampf (My
Struggle): “To understand the emotional imagination of the masses and find the psy-
chologically appropriate way to attract their attention and capture their hearts”.

The structure and organisation of Nazi propaganda did not always run smoothly nor
was the Gleichschaltung of the press always achieved. The overlapping of responsi-
bilities of party and government staff led to unclear leadership caused by rivalries and
conflicts of competence. Goebbels was head of the Nazi Party's central propaganda
office (Reichspropagandaleiter der NSDAP), a party organisation, Reich Minister for
Popular Enlightenment and Propaganda (a government agency) and president of the
Reich Chamber of Culture (a professional organisation). As such he was Reich Press
Officer Otto Dietrich’s superior, but his coequal on party level. Max Amman was their
coequal in his function as the Nazi Party’s Leader for the Press (Reichsleiter fiir die
Presse der NSDAP), but at the same time subordinate to Goebbels in his function as
President of the Reich Press Office. On the other hand, however, Goebbels was de-
pendent on Amman who owned the Eher Publishing House and as such published his
books and paid his royalties. Thus, within the party there were three Reich Leaders
(Reichsleiter) with overlapping responsibilities in the management of the media. Per-
sonal animosities, mutual dependence and struggles for power therefore often resulted
in confusing and contradictory instructions (Braun 2007, www.shoa.de). In the end,
however, it was Goebbels who prevailed.

3. Gleichschaltung and control of the press

The Reich Chamber of Culture, which had been established in September 1933, was
a professional organisation with compulsory membership that also included the Reich
Press Chamber. It can be said that its president, Max Amnan, Hitler’s fellow soldier
in the First World War and early member of the Nazi Party, was a professional in this
field: He was head of the National Socialist Party’s main publishing house that pub-

45

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

lished the party’s newspaper, the Vélkischer Beobachter (People’s Observer). Amman
had achieved the Gleichschaltung of the Publishers Association as early as 1934 and
thus controlled the entire German publishing industry. The Reich Press Chamber
played an important role in preliminary censorship and was responsible for keeping
journalists under close surveillance.

The most important tool of National Socialist control of the press was the Schriftleit-
ergesetz (Editorial Law) that became effective in January 1934 and obligated each
Schriftleiter, i.e., each journalist or editor, to perform set tasks. Editors’ responsibilities
were strictly limited to commercial and administrative aspects. Thus, journalists were
freed from their dependence on the editor whose place, however, was taken over by
the National Socialist state. Journalists were accountable to the National Socialist state
and were therefore forced to toe the party line and to submit to the official press policy.
To be allowed to work, journalists had to file a personal application and had to officially
register as Schriftleiter. This guaranteed complete control over all members of the
profession. Moreover, membership in the Reich Association of the German Press
(Reichsverband der deutschen Presse) was compulsory for every journalist (Piirer and
Raabe 1996, 70).

The profession of journalism was only open to citizens of the Reich of verifiable
Aryan descent who were not married to non-Aryans and who were qualified for “the
task of influencing public opinion”. The National Socialist Schriftleiter was expected
to be biased, to be a propagandist and fighter for the Nazi regime and not merely to
relate facts professionally. Professionalism was not necessarily required. Consequent-
ly, the intellectual elite in journalism dried up, as numerous publishers were of Jewish
descent. Following the coming into effect of the law, 1,300 lost their jobs and 2,000
went into exile. Many were arrested or taken to concentration camps (Piirer and Raabe
1996, 70).

Training of journalists comprised a traineeship and requisite additional courses at
the Reich Press School in Berlin, established in 1935 (Wilke 2002, 483). The Reich
Press School was a boarding school that had a similar teaching system and organisation
as the elite schools and other educational establishments of the National Socialists
(Napolas). At 6.45 am sharp, students were roused roughly by the janitor. He acted as
staff sergeant of the company and exacted punishments from recalcitrant students like
sweeping the hall or wiping the blackboard. An endurance run through the Tiergarten-
park was followed by morning ablutions and breakfast and the obligatory study of the
morning papers. Classes started at 9 o’clock. Good table manners were important.
Latecomers had to donate money to the Winterhilfswerk, a National Socialist charity
(Miisse 1995, 196-197). The schoolday started with the Tagesschau news and their
journalistic presentation was discussed. Press agency news had to be edited into com-
mentaries, squibs and reports. The trainer took care that students kept politically in line
with Nazi doctrine.

In every lesson and in every exercise, students should be ideologically trained to abide by National
Socialist principles by showing them what National Socialist newspapers ought to look like
(quoted after trainer Fritz Zierke 1937, 225).

46

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Not every student could be sure to survive until the end of the course — even during
the courses, students were sifted and sorted out. Those who did not conform were sent
away. Trainees that had been sent away prior to finishing their training courses and
had not been barred from the profession had to register again after a certain period of
time had elapsed (Miisse 1995, 204-205).

4. Daily press conference of the Reich Government with press directives

In order to gain control over press information right at the source, the two large German
press agencies — the Wolffsche Telegraphenbiiro (Wolffs Telegraphic Bureau) and the
Telegraphen Union (Telegraph Union) — were merged into the Deutsches Nachricht-
enbiiro, DNB, (German News Agency). The state controlled DNB was actively in-
volved in the control of the media: It edited news and enforced their publication.
Guidelines for news coverage were dictated by the Reich Ministry for Popular En-
lightenment and Propaganda’s ministerial conference and the news were then publi-
cized as so-called “circulation news” that newspaper were forced to publish. At times,
Propaganda Minister Goebbels himself wrote the news for the German News Ageny
(Wilke 2002, 486).

The Reich Government’s daily press conference was the most important instrument
of National Socialist control of the press. Only a selected group of journalists and
government representatives were allowed to attend. At these press conferences, that
were always scheduled for the morning, the press was given detailed directives, some-
times including official versions of news items stipulating bias and comprehensiveness
of coverage down to the smallest details like size of headlines and placement of specific
features. Directives regarding events that the press was not allowed to research and
topics that had to be suppressed were also issued (Piirer and Raabe 1996, 73).

Initially, prohibitions and official versions were not necessarily predominant. It
seems that a uniformity of content in the German press was not considered desirable
from the first, as this could have damaged credibility. This only changed with the
introduction in 1940 of the exactly worded Tagesparole (Message of the Day). There
was scarcely any part of life that was not covered by the Tagesparolen: politics, art,
culture, the party, horse racing, pictures of the Fiihrer, midwives, physical exercise,
the growing of vegetables etc. The provincial newspapers that did not have a corre-
spondent in Berlin were instructed via the regional offices of the Ministry for Propa-
ganda (Piirer and Raabe 1996, 74). Special press conferences were held for magazines
and the foreign press. Therefore, the foreign press was often given less strict directives,
which helped maintain a positive image abroad. Magazines were moreover controlled
by the official Magazin Information (Magazine Information) and from 1938 onwards
by the Zeitschriftendienst (Magazine Service) (Wilke 2002, 488).

Although all participants in the Reich Press Conference were required to destroy
the written directives, it was possible to document them after the war. Scholars estimate
their number at approximately 100,000 (Wilke 2002, 487) — evidently the Ministry of

47

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Propaganda left nothing to chance. For the years 1935/1936, the case of Walter Schw-
erdtfeger, financial editor with the financial paper Bérsen-Zeitung in Berlin, has been
documented. Schwerdtfeger had allegedly passed on press directives to foreign corre-
spondents over a period of several months. The Volksgerichtshof (People’s Court)
sentenced him to life imprisonment for treason — a mild sentence, considering that the
death penalty had been demanded (Kohlmann-Viand 1991, 120).

It can be therefore considered sheer mockery what Goebbels told the press in June
of 1937: Freedom of opinion, he “consoled” them, was a luxury that only a people like
the British could afford, while in Germany this question would only be open to con-
sideration in a few decades’ time. Thus, freedom of the press was made out to be a
deficiency that only National Socialism had been able to eradicate (Hagemann 1970,
17-18). Even the expression “freedom of the press” was proscribed:

Fourth Tagesparole (Message of the Day) issued at the press conference of 20 June 1941, at noon:
There is cause to remind you that in democracies the term freedom of the press is used as a screen
and that therefore measures taken to regulate the press must not be understood as curtailing the
freedom of the press. The reason for this reminder is the headline “Freedom of the press curtailed
in Sweden” published in a Berlin newspaper. In fact, the freedom of the press is not being curtailed,
but deficiencies are eliminated and the true freedom of journalism is restored.

(Hagemann 1970, 70)

The first general “guidelines for the behaviour of German newspapers in times of war”
were first announced by Reich Press Officer Otto Dietrich to reporters on 3 September
1939. The term “war”, for instance, was to be used with great care. Large headlines
about military information had to be based on statements by the OKW (Oberkommando
der Wehrmacht, the Wehrmacht High Command — the Supreme Command of the
Armed Forces). Reports issued by the NS-Gaudienst had to be published in their entire
length (Kohlmann-Viand 1991, 112-113). It can be assumed that this wasn’t beneficial
to the appeal of the press.

Military news as well as certain terms were not supposed to be quoted to foreign
newspapers, unless they had been confirmed and approved by the OKW. Certain “em-
barrassed commentaries by foreign countries” were to be referred to as “commentaries
chewed out of a dip pen”. First-hand reports from soldiers were considered as com-
peting with press conference reports. These “reports from the front” had to be autho-
rized by the author’s military superior as well as by military censorship (Kohlmann-
Viand 1991, 114). Therefore, it was impossible to add vividness to newspaper content
using these reports.

Moreover, journalists were required to make sure that everything that appeared in
print conformed to party doctrine. As the politics section in most newspapers consisted
mainly of prescribed material, the culture, entertainment and local sections had to be
adapted accordingly. However, newspapers did not wholly comply with these instruc-
tions, to give readers some respite from the war (Kohlmann-Viand 1991, 114).

Even the publication of jokes or caricatures was governed by strict criteria without
suppressing “healthy humour”. Of course there were also rules for the puzzle pages:
They had to be in consonance with the rest of the newspaper in order to avoid politically

48

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

sensitive issues (“political impossibilities” in NS jargon) in puzzle questions
(Kohlmann-Viand 1991, 115).

Particularly during the final phase of the war, the Hauptschriftleiter (editors-in-
chief) were compelled to make certain without any further delay that the culture sec-
tions of newspapers took the seriousness of the situation into account and hence only
published contributions that focused on the Volk’s (German people’s) willingness to
fight and make sacrifices, on their courage, endurance and loyalty, or on those values
that “we are called upon to defend in our fight for freedom: our country, our family
etc.”. Publication of any other “neutral” matters for the mere entertainment of the
readers was barred and editors-in-chief were held personally responsible for any vio-
lation of this order (Kohlmann-Viand 1991, 115).

While the Schriftleitergesetz (Editorial Law) helped “to breed the creatures needed
by the Third Reich”, it also presented some insurmountable problems. Day to day,
journalism was governed by fear, as journalists were always in danger of risking their
lives for one line of print. The risk, moreover, was incalculable. Some journalists re-
sorted to drab “hymns of praise” while others were literally shocked into muteness.
Most newspapers printed pages upon pages of uncommented speeches by NS leaders
to stay on the safe side. In editorial meetings, the Reich Press Conference’s press
directives ordained the choice of topics and distribution of pages and the newspapers
were assembled accordingly, mostly without much enthusiasm or care (Miisse 1995,
68). As a consequence, NS newspapers lost readers in droves (Piirer and Raabe 1996,
76).

Head of the Reich Press Chamber Max Amman therefore sought to reduce the
number of newspapers by means of closedowns and mergers in order to restore the
newspaper industry to its “former financial health”. This way, he could also eliminate
competition to National Socialist newspapers (Piirer and Raabe 1996, 72).

5. Closedowns of publishing houses and takeovers

The rise to power (Machtiibernahme) of the National Socialists in Germany had been
preceded by a prolonged period of economic depression. The newspapers of the then
Weimar Republic had already been struggling with financial difficulties in the 1920s.
The depression increased their economic and hence also their political dependence,
intensified the concentration of the press and above all weakened the democratic and
liberal press. In 1932, there still existed 4,703 daily and weekly newspapers, including
supplements and special editions, half of which had political affiliations (Wilke 2002,
481), as, for instance, the Frdnkische Kurier, the Schwdbische Merkur and the
Rheinisch-Westfilische Zeitung (Koszyk 1972, 170, 214, 215).

A large number of these newspapers were owned by the nationalist German Hugen-
berg trust. Hugenberg, an industrialist, had been building his media conglomerate fol-
lowing strict economic criteria since 1914: Based on the August Scherl publishing
house that published influential high-circulation Berlin newspapers (Berliner Lokal-

49

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Anzeiger and Berliner Nachtausgabe) and magazines (Die Woche and Allgemeiner
Wegweiser) as well as an associated directory publishing company and 50 provincial
newspapers, Hugenberg had succeeded in converting his trust into one of the three big
publishing companies in Berlin (the other two were Mosse and Ullstein). What made
the Hugenberg trust so menacing was its unscrupulous political instrumentalisation
(Frei and Schmitz 1989, 54-55).

Following Alfred Hugenberg’s strategy, industrial production methods had to be
applied to the press. Only trusts that were organised “the American way” with a large
number of newspapers and magazines, state-of-the-art printing presses, joint distribu-
tion, propaganda and news services would be able to produce on an industrial level
and therefore be interesting to investors. The consolidation of this type of corporation
presupposed that “the concentration of capital as well as the character of its publications
which catered to mainstream taste were maintained”. Hugenberg believed that thanks
to mass circulation this type of industrially produced and distributed publications
would have a stronger political impact then press publications of the traditional type,
notwithstanding their seeming superficiality (Miiller 1968, 25). As chairman of the
Deutschnationale Volkspartei (DNVP, German National People’s Party), Hugenberg
had been using his media resources to support anti-republican propaganda since 1928
and had thus materially contributed to Hitler’s rise, even though he never succeeded
in getting a foothold in the National Socialist Party (Frei and Schmitz 1989, 54).

One of the most drastic measures adopted by the National Socialist government was
the forcible closedown and takeover of publishing houses by the NSDAP-Zentralver-
lag, the main Nazi publishing house. As early as February 1933, a legal ordinance put
an end to the freedom of the press “in order to fend off communist and seditious acts
of violence”. A law about the “confiscation of communist property” that became ef-
fective on 26 May 1933 authorized the expropriation of communist publishing com-
panies. In July of 1933, it was complemented by a law about the “confiscation of
seditious and ‘anti-Volk’ property”, i.e., the property of those who were seen as enemies
of National Socialism. This specifically referred to the Social Democratic Party
(Sozialdemokratische Partei) and the press. Property owned by Communists and So-
cial Democrats was confiscated and assigned to the National Socialist publishing
houses (Wilke 2002, 482).

This also served the purpose of ensuring the existence of the National Socialist
provincial press publishing houses, many of which were facing bankruptcy. Property
that had been confiscated by means of forcible closedowns of publishing houses was
mostly sold at a give-away price to the Gau-press (the regional press in National So-
cialist Germany). Another option was for the Gau-press to simply take over the
premises of the closed-down publishing houses, including printing plants and offices.
The NSDAP-Zentralverlag, headquartered in Munich, also assumed joint ownership
of most of the still existing important and well-known newspapers, buying no less than
a 51 % share far below market price (Piirer and Raabe 1996, 72-73).

The systematic expropriations came in waves: In December 1933, the foundation
of new newspapers was banned. A second expropriation wave followed in 1934, at a

50

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

time when the German press was suffering a severe structural crisis due to dwindling

readership. The third wave of Gleichschaltung and suppression started in 1941 and

was justified with war requirements and paper shortage (Piirer and Raabe 1996, 76-77).
Expropriations during the war took place step by step:

1. In May 1941, 550 small and medium-sized newspapers were closed down,

2. afurther 950 newspapers were closed down following the capitulation at Stalingrad
and until the end of 1943,

3. from late summer 1944 on, following Stauffenberg’s attempted assassination of
Hitler.

At the end of 1944, there remained only 625 privately-owned newspapers with 4.4
million circulation (= 17.5 %), while 325 daily newspapers with 21 million circulation
were controlled by the NSDAP (Wilke 2002, 486).

6. National Socialist Party press

Early on, the NSDAP founded newspapers in Germany in order to propagate its ideas
and political slogans. Long before the National Socialists disposed of provincial news-
papers, they had already been publishing an official party organ. As early as 1920, the
NSDAP purchased the Volkischer Beobachter (People’s Observer) (Frei and Schmitz
1989, 99) that not only served as the Nazi Party's official newspaper but became the
flagship of the National Socialist press. This newspaper, that was subheaded Fighting
Paper of the National Socialist Movement of Greater Germany (Kampfblatt der na-
tionalsozialistischen Bewegung Grofideutschlands), was turned by Hitler into a pro-
paganda organ. The texts were characterised by lurid headlines and bold presentation
and abounded with slogans and emotional catchphrases; their tone was rude, aggressive
and cynical. Heroic and mystical elements were used in an attempt to convey quasi-
religious feelings (Piirer and Raabe 1996, 84-85). The journalistic standard was rather
low. The paper did not have any correspondents abroad and therefore largely abstained
from reporting on foreign affairs and concentrated on enforcing the goals of National
Socialism by means of propaganda, focusing on fighting political enemies within Ger-
many. The layout was not modernised. While all other newspapers had already
switched to the more easily readable Antiqua type font, the Vélkischer Beobachter
stuck to the old-fashioned German type font until 1941. The title page with its large
lurid headlines often resembled a placard (Frei and Schmitz 1989, 100).

By 1939, circualtion of the Vélkischer Beobachter had gone up to 750,000 copies,
reaching just under 1.2 million copies in 1941. Party and government officials were
forced to subscribe (Piirer and Raabe 1996, 86).

The National Socialist regional and local newspapers are subsumed under the term
Gau-press. Typically, these papers only disposed of meagre funds because they lacked
long-term subscribers and advertising customers. Editorial offices were housed in pro-
visional-looking rooms and headed by unqualified volunteers. This was reflected in

51

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

the primitive makeup of their Nazi propaganda newspapers (Kampf-Zeitungen) that
abounded in defamations while providing little if any factual information. Sometimes
the Gauleiter (district governors: each Gau or administrative region of the NS gov-
ernment was headed by a Gauleiter), seeking to maintain prestige and power, acted as
editors-in-chief. In 1928, the Gau-press already included 37 newspapers, five of which
were daily papers, 31 weekly papers and one biweekly. 19 of these publications were
official party organs and displayed the Reichsadler (the imperial eagle) and the swasti-
ka on the front page. In 1932, an official party news agency, the Nationalsozialistische
Korrespondenz, was established that supplied the party press with National Socialist-
oriented news (Piirer and Raabe 1996, 78-80).

During the war, the regional press gained in political importance in its function as
so-called “homeland press” (Heimatpresse). Its role was to strengthen the morale both
at the “home front” and at the “war front”. The local news section was deemed espe-
cially valuable for soldiers, as it strengthened “the bond with the family and the home-
land” (R. Sulzmann, editor with DP, 1940), while the politics section lacked interest
as news items were out-dated by the time the newspaper reached the front. For every
100 soldiers there were about 18 small or medium-sized provincial papers and only
two big daily newspapers. The newspaper was supposed to influence “not only the
reader at home but also the soldier at the front” (quoted after G. Rzehulka, editor with
DP, 1941, 91) (Kohlmann-Viand 1991, 127).

Most of the NSDAP party organs had strangely opposing objectives or missions.
While on the one hand, they were supposed to appeal to a wide variety of readers, on
the other hand, they had — by all means possible — to fulfill their role as propaganda
organs for the regime and the party. This, however, did not hold true for the Stiirmer.
Der Stiirmer, literally “The Stormer”, had only one objective: the fight against the
Jews. The Jews were blamed for every single crime or reputed evil. There was scarcely
one edition of this Nuremberg weekly that did not “report” extensively and in detail
on sexual crimes allegedly committed by Jews. Thanks to this type of topic, Der
Stiirmer managed to increase circulation from 20,000 copies sold in 1933 to approxi-
mately 400,000 in just two years. However, Der Stiirmer was not, strictly speaking, a
party organ, but was privately owned by Franconian Gauleiter Julius Streicher. It in-
stigated the continued issuing of anti-Jewish ordinances and created a climate of fear
and intimidation (Frei and Schmitz 1989, 104). Der Stiirmer was subject to some con-
troversy within the government. The brutal attacks on everything Jewish provoked
negative reactions abroad, a situation that at certain times was considered undesirable.
Circulation was temporarily suspended during the 1936 Olympic Games (Frei and
Schmitz 1989, 104-105).

7. The conservative middle-class press

At the time of the rise to power of the National Socialists, there existed conservative
newspapers like the Bremer Nachrichten, the Hamburger Fremdenblatt, the Han-

52

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

noverscher Kurier and the Kélnische Zeitung that were able to maintain, albeit under
severe restrictions, their different political affiliations after their incorporation into the
NSDAP press trust. In many of the larger cities they competed against newspapers of
the Generalanzeiger (“General Advertiser”) type, i.e., newspapers which catered
mainly to the interests of regional business rather than focusing on political coverage.
Among the most important newspapers of this type were the Diisseldorfer Nachricht-
en, the Hamburger Anzeiger, the Hannoverscher Anzeiger and the Wiirzburger Gen-
eralanzeiger. Shares in this type of newspaper were typically owned by the Hugenberg
media conglomerate (Frei and Schmitz 1989, 58-59).

In the long run, no major newspaper could successfully elude control by the NSDAP.
In 1938, the Deutsche Allgemeine Zeitung (DAZ), one of the major and also interna-
tionally known Berlin newspapers, was also surrendered to the party-owned Deutscher
Verlag (German Publishing House, formerly Ullstein). Due to its strictly conservative
character, the DAZ refused to be intimidated by the National Socialists. However, at
the end of May 1933, this refusal to budge cost editor-in-chief Fritz Klein his job.
Following Klein's daring commentary on the “fraternal strife” between the Chancellor
of the Reich and the Austrian Chancellor (Dollfuss), publication of the paper was
prohibited for three months at Hitler's personal order. The publishers appointed London
correspondent Karl Silex as new editor-in-chief and the DAZ was allowed to resume
publication on 8 June. This concession was probably due to the significance of the
DAZ abroad that Goebbels and Hitler were well aware of. Goebbels was very clear
about it: He said to Silex that he would use him and Kircher (from the Frankurter
Zeitung) “for his own purposes for as long as they saw fit”. Silex answered: “The
minute I get the impression that [ am being misused, I will stop being a journalist and
will become a sailor again”. Goebbels replied: “This is the first answer I have ever
gotten from a conservative middle-class journalist that has earned my respect” (quoted
after K. Silex 1968, 141) (Frei and Schmitz 1989, 59-60).

The illustrated mass press, for instance the mass circulation women's magazines
were also “brought into line” (gleichgeschaltet). For readers, this was probably hardly
noticeable, given the fact that women's magazines as a rule had not been known to
address female emancipation within the family or in business, or political topics, even
before the Gleichschaltung. The leading Blatt der Hausfrau (The Housewife's Maga-
zine), that was published by Ullstein, consequently had not warned against the National
Socialists prior to 1933. On the one hand, the magazine did not want to lose readers,
on the other hand, this behaviour was consonant with its traditionally “apolitical”” image
(Frei and Schmitz 1989, 74-75).

The National Socialists could therefore tie in seamlessly: They, too, were not in-
terested in raising political awareness among women, so that overtly political issues
remained largely absent from women's magazines even after 1933. The Blatt der
Hausfrau, that had a circulation of 575,000, offered the usual reliable mixture of female
heart-to-heart talk, household tips and tricks, needlework, fashion, a bit of fiction, a
crossword puzzle and illustrated features. Less bombastic than the biggest women's
magazine, the NS-Frauenwarte, the Blatt der Hausfrau still presented a similar type

53

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

of woman: the mother and homemaker. The fact that as early as 1933 many women
had jobs and that female labour was increasing was almost entirely disregarded (Frei
and Schmitz 1989, 74-75).

The National Socialists handled commercially successful enterprises carefully.
Changes were introduced gradually and secretly. The Ullstein Publishing House, at
that time the largest of its kind in Europe, was sold at one tenth of its value to a NS
trust corporation in 1934. In 1937, it was renamed Deutscher Verlag (German Pub-
lishing House). For the readership hardly anything changed. The well-known sewing
patterns Sei Sparsam Brigitte, nimm Ullstein-Schnitte (Be thrifty, Brigitte, use Ull-
stein's sewing patterns) became Ultra-Schnitte (Ultra patterns) (Frei and Schmitz 1989,
75).

The religious press also had to be brought under Nazi control. As early as 1933, the
National Socialists, using inquisitional methods, succeeded in incorporating all chains
of religious newspapers into the holding company Phonix GmbH that had been estab-
lished for this purpose. Thus, they managed to take control over the religious press as
well — the big Jewish Publishing Corporations were already in their power. At the
beginning of 1938 — by then most of the transactions had been completed — the
Gauleiter were informed in a secret circular memorandum that the Phénix newspapers'
mission was to spread propaganda among those parts of the population that were not
reached by the party press (Frei and Schmitz 1989, 66-67).

While readers remained loyal at the beginning, many of the former religiously-
oriented newspapers soon began to lose subscribers due to the continued harassment
by prominent local NS leaders and the pressure to conform and adapt contents. There
were cases of clergymen who cautioned their community against reading the newspa-
per they had once supported and recommended that they subscribe to a religious mag-
azine — or resort to the Bible. This magazine press included a few intellectually so-
phisticated periodicals like Gral, Stimmen der Zeit and Hochland. They were tolerated
by the National Socialists as this was the only way to channel and control potential
opposition (Frei and Schmitz 1989, 67-68).

8. Relaxation of restrictions and opposition

Despite the comprehensive measures taken, the Third Reich did not completely suc-
ceed in gaining total control over the whole of the press. This was due to the complexity
of the propaganda machine, to conflicts of competence within the system and personal
animosities among its leaders. The press directives, which were not always followed,
also failed to establish uniformity in newspaper content. Moreover, foreign policy
considerations and the desire to maintain some level of credibility abroad led National
Socialists to tolerate, albeit only temporarily, a few critical newspapers and journalists
that did not conform to the regime (Wilke 2002, 489).

From the outset, Goebbels tried to refrain from a pedantic National Socialist in-
doctrination in the sphere of the press and of culture. He believed that German middle-

54

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

class culture had to be reconciled with the emotional impact of National Socialist doc-
trine. Besides films, theatre plays and literature for the nationalistic indoctrination of
the German people, the regime therefore also promoted cultural events — either high-
class cultural events or light entertainment — that were completely apolitical in char-
acter (Broszat 2007, 103).

Another exceptional case was the weekly Das Reich that was founded as late as
1940 with the express permission of Goebbels. It was a political and cultural weekly,
amixture of daily newspaper and political monthly, and the first of its kind in Germany.
Allegedly, the British Observer had served as a model. To guarantee the success of
this weekly — also as a publication of international prestige — it was to be freed of
Tagesparolen that were considered to be the main reason for the monotony of the
German press. It aimed for an orientation toward the reader and a non-official character.
The magazine was also supposed to engage in a philosophical debate with National
Socialist ideology and to appeal to the culturally and politically educated classes in
Germany and abroad. Special emphasis was put on the arts pages. Editorial staff
worked mostly independently, i.e., the section chiefs were responsible for layout and
content. However, they were not — as had originally been intended — wholly freed of
the Reich press conference's directives, even though they had more possibilities to
elude pressure from the state (Impekoven and Plank 2004, 28-35). However, already
in 1942, the first Hauptschriftleiter (editor-in-chief) resigned from his post (Impekoven
and Plank 2004, 40). Das Reich was obviously falling in line with National Socialism.

In order to reach the cultured readers, the Frankfurter Zeitung was also allowed to
continue publication until 1943, following the resignation of its Jewish publishers and
editors. The same held true for the formerly Jewish S. Fischer-Verlag (the Fischer
Publishing House) and its philosophical and literary Neue Rundschau that made few
concessions to the regime thanks to its courageous publisher Peter Suhrkamp (Broszat
2007, 104).

The role of journalists in the Third Reich remains a controversial issue. Some claim
today to have “written between the lines” in order to defy the press regulations. Some
verifiable strategies that journalists used to oppose the regime were, for instance, the
early mention of a current topic before instructions had been issued, disguising topics
using historical examples, literary “disguises” (for example use of fables), indirect
messages, irony, camouflage, stylistic nuances like the use of the subjunctive (Wilke
2002, 490).

Thus, the non-political sections of the Frankfurter Zeitung became more and more
important. Here, carefully chosen poems could be published which did not join in the
chorus of ever-present propaganda (Wilke 2002, 490). Also the Catholic newspaper
Hochland took a clear stand against National Socialism — discernible only to the ini-
tiated — by means of historical analogies, “fitting” quotations, apocalyptic warnings
and other forms of insinuation (Frei and Schmitz 1989, 68).

Journalists required a lot of courage even for small acts of opposition. They, too,
risked prosecution by the courts, interrogations by the Gestapo (the secret state police),
passport withdrawals or being taken to concentration camps. But there were journalists

55

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

who had the courage to oppose the regime, as for instance Ursula von Kardoff from
the Deutsche Allgemeine Zeitung. Her professional career ended with her flight from
Germany in February 1945. Her last lines hit the mark: “I hope that I haven't sold
myself to the Promi (The Ministry of Propaganda) during these years and that I've
never written anything that directly contradicted my beliefs. But I was lucky, because
I worked for the arts section, so I've been spared a lot of trouble. Our newspaper will
soon be closed down.” In 1946, Ursula von Kardoff reported on the Nuremberg trials
for the Stiddeutsche Zeitung and in 1950 became a member of the editorial staff (Frei
and Schmitz 1989, 150-154).

9. The way to today's freedom of the press: Allied press laws

After the war and the collapse of the Third Reich, all newspapers in Germany were
forbidden. The role and functions of the press were laid down in the Allied Control
Council Laws of 1945. Publication of newspapers and magazines was dependent on
licenses. Only those who had proven to be politically untarnished were eligible for
these licenses (Piirer and Raabe 1996, 55).

Altogether the structural changes enforced by the Western Allies (and in different
ways by the Soviets) were so fundamental that one speaks of the “zero hour of the
press” (Frei and Schmitz 1989, 184). The newspapers had to rely on material provided
by the news agencies of the occupation forces and were subject to censorship after the
fact by the Allied Press Officers. The Allied High Commission did not issue the general
license that marked the end of press control until 1949, four years after the end of the
war (Piirer and Raabe 1996, 55-56).

The personnel decisions were far less transparent. The attempt to rid the German
society of any remnants of the Nazi regime encountered the same difficulties in the
sphere of the press as it did in other areas of German society. The careers of the heads
of the National Socialist publication industry, the party press and the propaganda ma-
chine had definitely ended in 1945. Those, however, who had done a “normal” job as
journalist or publisher in the Third Reich were not held accountable in the process of
de-Nazification. Apparently, journalistic work was not in itself relevant to the verdicts
reached by the civil courts (Spruchkammern), whereas membership and rank within
the NSDAP and its organisations was considered a decisive factor. Most journalists
were able return to their profession from 1946/47 onwards, following the de-Nazifi-
cation process. Until then, however, the strict political selection criteria of the Press
Departments of the military governments applied (Frei and Schmitz 1989, 185-187).

Apart from the media companies, publishing houses that had conformed to the
regime during the Third Reich also attempted a fresh start. During the Third Reich, the
Bertelsmann publishing company had published editions of German literature for the
Wehrmacht (the armed forces) but had also distributed nationalistic and anti-Semitic
literature. The license for a restart of the publishing house was issued to the son of the
Mohn family, who returned from war captivity in 1947 and was considered politically

56

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

untarnished. Only very late on did the publishing house commission an investigation
into the company's history that was published in 2002 (Die Bertelsmann-Chronik).

Our current press system can be more easily understood in the context of the period
of National Socialism. A negative heritage has been transformed into positive efforts.
The fundamental right to the freedom of the press is guaranteed in article 5 of the
German Constitution. For the past decades, the Constitutional Court has time and again
defended the freedom of the press against claims from society, from business and
industry and especially against political claims.

There are few nationwide newspapers, most of the press is regional. All newspapers
are independent privately-owned enterprises and party-owned daily newspapers hardly
exist anymore. And the profession of journalism is free — there is no official job title
and the profession is open to everybody.

The newspapers were able to regain their image and their importance for the reader.
There are also crises in the press market, but Germany ranks close behind Scandinavian
countries in newspaper use.

References

Braun, C. A. 2007. “Presselenkung im Dritten Reich.” In Shoa.de.

http://www.shoa.de/drittes-reich/propaganda/210-presselenkung-im-dritten-reich.html (accessed 6
October 2009)

Broszat, M. 2007. “Das weltanschauliche und gesellschaftliche Kréftefeld”. In Das Dritte Reich im
Uberblick, ed. M. Broszat and N. Frei, 94-107. Miinchen: dtv.

Die Bertelsmann-Chronik 1940-1950. http://www.bertelsmann.com/bertelsmann_corp/wms41/bm/
index.php?ci=103&suche_art cr=0&language=1 (accessed October 6, 2009).

Frei, N. 1980. Nationalsozialistische Eroberung der Provinzpresse. Gleichschaltung, Selbstanpas-
sung und Resistenz in Bayern. Stuttgart: Deutsche Verlags Anstalt.

Frei, N. and J. Schmitz. 1989. Journalismus im Dritten Reich. Miinchen: Beck.
Hagemann, J. 1970. Die Presselenkung im Dritten Reich. Bonn: Bouvier.

Impekoven, H. and V. Plank. 2004. Feigenbldtter. Studien zur Presselenkung in Drittem Reich und
DDR. Miinster: Scriptorium.

Kohlmann-Viand, D. 1991. NS-Pressepolitik im Zweiten Weltkrieg. Miinchen: K.G. Saur.

Koszyk, K. 1972. Deutsche Presse 1914-1945. Geschichte der deutschen Presse. Teil I11. Berlin: Hess.
Lexikon der Geschichte. 2001. Nationalsozialismus. 558-559. Giitersloh: Bertelsmann.

Miiller, H. D. 1968. Der Springer-Konzern. Eine kritische Studie. Miinchen: Piper.

Miisse, W. 1995. Die Reichspresseschule — Journalisten fiir die Diktatur? Ein Beitrag zur Geschichte
des Journalismus im Dritten Reich. Miinchen: K.G. Saur.

Ossendorft, 1. 1990. “Den Krieg kennen wir nur aus der Zeitung”. Zwischen Kollaboration und
Widerstand. Dénemark im 1I. Weltkrieg. Frankfurt a. Main: Peter Lang.

Piirer, H. and J. Raabe 1996. Medien in Deutschland. Band 1: Presse. Konstanz: UVK.

Pleticha, H., ed. 1984. Deutsche Geschichte. Band 11: Republik und Diktatur 1918-1945. Giitersloh:
Bertelsmann.

Rzehulka, G. 1941. Soldaten lesen ihre Zeitung. Beobachtungen im Kameradenkreis — Soll der
Schriftleiter , kriegerisch“ sein? In DP, 31(10), 91.

57

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Silex, K. 1968. Mit Kommentar. Lebensbericht eines Journalisten. Frankfurt: S. Fischer.

Thamer, H.-U. 1984. “Grundlagen des Nationalsozialismus”. In Deutsche Geschichte. Band 11: Re-
publik und Diktatur 1918-1945, ed. H. Pleticha, 202-223. Giitersloh: Bertelsmann.

Wilke, J. 2002. “Pressegeschichte”. In Fischer Lexikon Publizistik Massenkommunikation, ed. E.
Noelle-Neumann, W. Schulz and J. Wilke, 482-492. Frankfurt a. Main: Fischer.

Zierke, F. 1937. Was treibt die Reichspresseschule? In DP,17, 225.

Pictures and Illustrations

Braun, C. A. 2007. “Presselenkung im Dritten Reich”. In Shoa.de. Anzeige Lichtenfelster Tagblatt,
Titelblatter Volkischer Beobachter und Das Reich. http://www.shoa.de/drittes-reich/propaganda/
210-presselenkung-im-dritten-reich.html (accessed October 6, 2009).

All others:

Pleticha, H., ed. 1984. Deutsche Geschichte. Band 11: Republik und Diktatur 1918-1945. Giitersloh:
Bertelsmann.

Further Reading

Bohrmann, H., ed. 1984. NS-Presseanweisungen der Vorkriegszeit. Edition und Dokumentation (Band
1: 1933). Miinchen: Saur.

Die Presselenkung im Nationalsozialismus; Die Berliner Pressekonferenzen; Die Anweisungen an
die Presse, 21-43.

Fischer, H.-D. 1982. Deutsche Kommunikationskontrolle des 15. bis 20. Jahrhunderts. Miinchen:
K.G. Saur. Kapitel 11 und 12, 229-279.

Hale, O.J. 1965. Presse in der Zwangsjacke. 1933-1945. Diisseldorf: Droste. Kapitel V-VIII, 148-320.

Kampmann, H. 1995. Presse-Zensur in Deutschland. Vom ,, Alten Fritz* bis Bismarck, von Hitler bis
Honecker. Koblenz: Gorres. 1933-1945: 259-287.

58

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Chapter Five:
Betrayal, Heroism and Everyday Life in the Norwegian Press during the
German Occupation of Norway 1940-1945!

Rune Ottosen

Introduction

The state of Norwegian journalism during World War II is not one unified history.
There was no press front during the war. The newspapers and the individual colleagues
were caught just as unaware by the German invasion as was the rest of the population.
The stories and the individual fates that are brought out in this article therefore tell
something in their own way about how the Norwegian journalistic world was turned
upside down on April 9, 1940. These stories, whether they deal with deeds that are
heroic or treasonous, provide a little of the mosaic that is constitutes the history of the
war. They are at one and the same time typical and atypical of their era. Because there
is no “representative” fate to be found, the accounts can do little more than speak for
themselves. Yet the choices taken by the individual staff members and newspapers can
constitute some of the changes in press history.

Out of the 650 members of the Norwegian Press Association of 1940, only 298 were
still working on February 1, 1943. By the end of the war, only 100 were working. Many
of them went into exile, mostly in Stockholm, London or New York. According to an
overview provided by the Norwegian Press Association there was a total of 133 jour-
nalists in exile. After the war the schism between those who returned from exile, and
those who had remained in their jobs in Norway would give rise to a certain number
of conflicts between former colleagues.

Viewed from hindsight, it would be interesting to have posed the question of what
might have happened had the body of Norwegian journalists constituted of a purely
journalistic union at the outbreak of the war. Might one consider that such a union
could to a stronger degree have established a united line among journalists — indeed,
even contributed to a press front? The Norwegian Press Association functioned more
as an association of the whole branch, where the interests of the owners were at the
forefront. The Journalist Group (NPJ) of the Norwegian Press Association, the nearest
that one came to a trade union at that time, was a weak organization, where the division
between the labor press and the bourgeois journalists was far from yielding a unified
line when the war broke out. “After the annual general meeting of NP.J in March 1941,
the Journalist Group [went] into hiding due to the fear of intervention”, as the journalist
Egil Meidell Hopp expressed it in his role as provisional chairman in 1945. The sources

1 This article is based upon a short and updated version of a chapter in the book Fra fjeerpenn til
Internet. Journalister i organisasjon og samfunn, published by the author in 1996. It has been
translated from Norwegian to English by Richard Dailey.

59

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-41
https://www.nomos-elibrary.de/agb

