Chapter Thirteen:
The Cold war Triumph of Radio Free Europe

Arch Puddington

Radio Free Europe (RFE) was arguably America’s most successful venture in what
has come to be known as public diplomacy and among America’s most notable non-
military initiatives during the Cold War. RFE went on the air in 1950, beaming a pro-
democracy, anti-Communist message to five of Eastern Europe’s Soviet satellite states:
Poland, Czechoslovakia, Hungary, Romania and Bulgaria. (It later added the services
beamed to the three Baltic republics). For nearly two decades, the station was covertly
funded by the Central Intelligence Agency, as was America’s other “freedom radio,”
Radio Liberty, which broadcast a similar message to the Soviet Union in both Russian
and the languages of the non-Russian peoples.

In its heyday, RFE boasted a huge listenership throughout the satellite bloc. Poles
regarded RFE with reverence; the station played an important role in bringing down
at least three party leaders and was instrumental in sustaining the trade union Solidarity
when it was forced underground by martial law. During Nicolae Ceausescu’s time,
RFE was Romania’s most popular source of news. Ceausescu responded with fury; he
dispatched hit squads to assassinate RFE journalists and hired the international terrorist
Carlos the Jackal to bomb the station’s Munich headquarters. The émigré writer Georgi
Markov was murdered in the infamous umbrella assassination incident on direct orders
of Bulgaria’s party chief, Todor Zhivkov, because of broadcasts over RFE that touched
on Zhivkov’s personal life.

Radio Free Europe derived much of its credibility from the popularity of its com-
mentators: men who, had they lived in normal societies, would have been the editors,
columnists, and news anchors of a free press. When Ceausescu dispatched his thugs
to kill or maim RFE journalists, he chose as his targets those who were the most beloved
by the Romanian people. Each of RFE’s services could place before the microphone
commentators who had the rare ability to give quiet inspiration to oppressed people
without polemics, pontification, or condescension.

The station’s appeal was strengthened further by its diligence in reporting facts that
the Communist authorities either distorted or ignored. This was a major challenge due
to Communism’s ability to seal off practically all sources of accurate information. RFE
thus hired a team of researchers who specialized in ferreting out whatever information
was available and then providing the broadcast services with reasonably reliable in-
formation to counter whatever fabricated success stories filled the regime press.

Although everyone understood that RFE was an American project, it consciously
cultivated the image of a European radio station. Its broadcasts did not emphasize
American popular culture, and when it pointed to examples of Free World achievement,

149

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

it was countries like West Germany and Austria — Central European societies that had
attained both freedom and prosperity — that were cited.

Finally, from the very outset RFE had an intelligently strategic approach to the
question of whether to target the masses or the elites. In its early years, RFE broadcasts
deliberately tried to reach the East European masses through harsh condemnations of
Communist leaders and personalized attacks on individual Communists, even to the
point of denouncing by name a Hungarian factory manager who demanded sexual
favors from women workers. Eventually, the station’s message evolved: it was acces-
sible to a mass audience (a legendary Hungarian broadcaster introduced rock music to
his country’s youth) while concentrating on comprehensive coverage of political de-
velopments. The core RFE audience included, naturally enough, the democratic op-
position (RFE devoted little coverage to opposition groups that advocated violence or
ultra nationalist ideas), but also included members of the governing apparatus, military
officers, and high party officials who understood that the day of reckoning with the
people would eventually come.!

Origins

Radio Free Europe was not, of course, the only foreign radio station to which the people
of Eastern Europe listened. But while the BBC was appreciated for its professionalism
and the Voice of America valued for its programs on American culture, only RFE was
given the status of honorary member of the democratic opposition. This treatment
attests to RFE’s unusual character. The Radio Free Europe-Radio Liberty model is
unique not simply to the Cold War, but to the history of diplomacy. Many countries
have established international broadcasting entities, ranging from respected journal-
istic services like the BBC to the crudely propagandistic global networks sponsored
by Nazi Germany and the Soviet Union. But only with Radio Free Europe and Radio
Liberty did a country establish broadcast services whose purpose was to change the
form of government in foreign nations by airing news not about the country from which
the broadcasts originated, but about the countries which were the broadcast targets.
Radio Free Europe did not conceal its American origins, although the fiction that RFE
was funded by private contributions was maintained for two decades. And certainly
American affairs were covered in RFE news programs, especially as they related to
the Cold War. From the outset, however, RFE concentrated its focus on developments
within the target countries, particularly on the rule, or misrule, of Communist regimes.
Radio Free Europe was to become a surrogate home service, the only reliable source
of news and commentary on domestic matters for the people of Soviet-dominated
Eastern Europe.

For the United States to have initiated this unprecedented project in peacetime pro-
paganda—for RFE was publicly described as a propaganda instrument at its creation

1 For general discussion of origins of Radio Free Europe, see Puddington 2000.

150

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

—represented a radical departure from this country’s political tradition. Until World
War II got underway, America had shown no inclination to participate in the global
war of the airwaves. During the war, the United States created a propaganda agency,
the Office of War Information, and an international radio network, the Voice of Amer-
ica. But while the American public supported international radio during wartime, there
was considerable sentiment that, with the end of hostilities, the government should
close down its propaganda and information projects; by 1947, the VOA’s budget had
been slashed and influential members of Congress were advocating the elimination of
what remained of American international radio (Browne, 1982, 96-100).

The impulse towards a revived isolationism was checked by the onset of the Cold
War. Having defeated, at great cost in life and resources, one great European totali-
tarian power, the United States found itself confronted by another, and in some respects
more insidious totalitarian state, the Soviet Union. Communism seemed a more ratio-
nal, even inspirational, creed than was the Thousand Year Reich, and could count as
allies the local Communists who existed, in some cases in impressive numbers,
throughout Europe. Furthermore, the Soviets approached the challenge of constructing
a totalitarian social order with utmost seriousness. Within the satellite countries of
Eastern Europe, the Soviets and the local Communists moved expeditiously to silence
opposition voices, eliminate an independent press, outlaw non-Communist political
parties, neutralize religion, and seal off the borders from foreign influence.

Radio Free Europe was the brainchild of some of the most prominent architects of
America’s early Cold War strategy, particularly those who believed that the Cold War
would eventually be fought by political rather than military means. Here the most
important figure was none other than George F. Kennan, the author of the famous “X”
article and father of the containment doctrine. Unlike some others involved in the
creation of America’s “freedom radios” — as Radio Free Europe and Radio Liberty
came to be known — Kennan was not a proponent of an American policy to liberate
Eastern Europe from Soviet domination. But a program of aggressive ideological war-
fare did not clash with Kennan’s preferred strategy of preventing the spread of the
Soviet empire beyond its East European boundaries. The logic of containment de-
manded a policy of creating complications for the Soviets within their own sphere of
influence, since the more Moscow was preoccupied with keeping the restive peoples
of Eastern Europe in check, the less likely it would cast a hungry eye on Western Europe
(Mickelson, 1983, 14-16).

During the early 1950s RFE was committed to a muscular brand of political warfare.
The men who represented RFE before the American public made no secret of the
station’s combative nature. Frank Altschul once described RFE as a “citizens’ adven-
ture in the field of psychological warfare” which sought to “sow distrust and dissension
among our enemies.”(Frank Altschul memorandum, July 17, 1950)

Radio Free Europe was conceived at a time of great concern over the prospect of
Moscow’s expansion into Western Europe. Three events — the establishment of a
Communist dictatorship in Czechoslovakia, the Berlin Blockade, and the Italian elec-
tions — convinced many Western politicians that Stalin’s ambitions stretched well be-

151

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

yond his East European “sphere of influence.” The inevitability of Soviet expansionism
was, of course, the basic assumption behind George Kennan’s proposals to contain
Soviet power within its Eastern perimeter. This nervousness over Soviet adventurism
seems also to have influenced the early direction of RFE programming. Clearly, some
planners believed that fomenting trouble in Moscow’s backyard was one mean of di-
verting Stalin from westward expansion.

The early impact of RFE was exemplified by what was called the Swiatlo affair. In
December 1953, Lieutenant Colonel Josef Swiatlo, one of Poland’s highest ranking
secret police officials, slipped away from a traveling companion during a shopping
expedition in West Berlin, made his way to a Western embassy, and asked the aston-
ished officials there for asylum. Swiatlo was not the first Communist functionary to
have defected to the West. But Swiatlo was no ordinary member of the party apparatus.
He had served as chief of Department Ten of the U.B., as Poland’s secret police were
popularly known. Department Ten was responsible for the political and ideological
purity of Communist Party officials, a counterintelligence force against deviation.
Swiatlo was uniquely positioned to know the most intimate details about the private
lives of the men who had reached the pinnacles of power, details about their financial
affairs, their mistresses, their acts of betrayal, and their relations with high Soviet
officials (Karpinski, 1982, 30-35).

Swiatlo’s revelations would lead to a major shake-up of the Polish Communist Party,
contribute to a softening of Soviet control over its East European empire, and they
would accelerate the pace of de-Stalinization. Swiatlo’s defection would, furthermore,
have widespread implications for the future of Radio Free Europe. For it was over
RFE’s Voice of Free Poland that Swiatlo told the inside story of Polish Communism.
His scripts were aired almost nightly for three months; Swiatlo recounted the details
of secret police torture, rigged elections, and, especially, the mechanisms through
which Soviet officials controlled Polish life (Radio Free Europe, undated press re-
lease).

Swiatlo’s sensational accounts represented much more than a tabloid version of
political journalism. Swiatlo was an intensely political man; he had personally arrested
Wiladyslaw Gomulka when Gomulka was purged from the party ranks for nationalist
tendencies. His message was that in People’s Poland, a hierarchy existed in which the
party was ruled by the police and the police were ruled by the Soviet Union. That
Poland lacked genuine sovereignty was hardly news. But by piling on one episode after
another, by naming names, by providing places, times, and dates, the Swiatlo broad-
casts aroused the nation and rattled the Communist Party. Jakub Karpinski, a historian
of Polish post-war politics, believes that the Swiatlo commentaries rank with
Khrushchev’s secret speech and the Poznan worker riots as events which changed the
course of Communism in Poland (Karpinski 1982, 102-106).

Thus Radio Free Europe became the most influential source of news in Poland, a
remarkable achievement for a foreign radio station whose signal was frequently ren-
dered unlistenable by jamming. During the Swiatlo broadcasts, residents of Warsaw,
where reception was often dreadful, tuned in during the late-night hours when jamming

152

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

was least effective, and spent their days in conversation over the incredible things they
had heard through the static. The Polish service had attained what RFE had originally
set out to do: win acceptance as surrogate home service, with all that implied for the
totalitarian project.

Radio Free Europe was unusual in that while its message was intensely political, its
principal appeal was to a popular audience, rather than to the elites who ordinarily
make up the core supporters of political journalism. Workers and peasants — the very
classes exalted in Communist scripture — were the prime targets of RFE’s message,
not intellectuals. In later years, as dissident intellectuals and disillusioned party mem-
bers began to press for democratic reforms, RFE’s broadcast focus would change as
well.

The program schedule was divided into two broad categories. The first group con-
sisted of programs aimed at specific audiences. Each language service broadcast pro-
grams for workers, peasants, young people, women, religious believers, and those in-
terested in the arts. The second category consisted of programs with generalized anti-
Communist themes. One program, called “The Other Side of the Coin,” offered refu-
tations of party propaganda. Another program, “Messages,” consisted of denunciations
of spies and informers.

All programs except the newscasts featured some political content. For example, a
musical program on the Hungarian service might include a composition by Bela Bar-
tok, whose works were effectively banned by the regime. A Polish literary program
might consist of readings from a nineteenth century patriotic poem in which the tyranny
of Russia was decried. A youth program might contrast the freedom which young
people enjoyed in the West to the regimentation and constricted opportunity under
Communism (Michie, 1958, 52-58; Interviews with Paul Henze, Ralph Walter, and
William Griffith).

In the station’s early years, its leadership was convinced that the collapse of Com-
munism was likely in the relatively near term. How the collapse was to be achieved —
whether through internal resistance, the intervention of the West, or an implosion trig-
gered by the system’s internal contradictions — was never made clear. But there could
be little doubt that the East European regimes were on shaky ground. Radio Free Europe
hardly needed to exaggerate the difficulties facing East European Communism. Re-
ports of food shortages, plan failures, police state terror, and internal party division, as
reflected in wave after wave of purge trials, represented powerful testimony to the
inherent instability of East European Communism

By 1953, some within the American government, and within RFE as well, were
convinced that the hour of decision was at hand. Indeed, the pace of events did seem
to be accelerating. First, Stalin died, triggering a Kremlin power struggle that was to
stretch over many months and lead to the execution of one of the leading contenders
for the succession. Rather quickly, many satellites adopted a political New Course
entailing a shift away from crash industrialization, forced collectivization, and the hunt
for deviationists from the party line.

153

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

In this period, broadcasts to party members were regarded as especially important
in the post-Stalin period. The goal was to unnerve Communists by reminding them of
justhow dangerous a career in the party could be. RFE had powerful evidence to fortify
its arguments. Purges and counter-purges had occurred throughout the bloc, and some
of those who had been persecuted a few years previously were now regaining their
freedom and undergoing rehabilitation, a process which raised questions about the fate
of those implicated in their persecution. Furthermore, the ghost of Lavrenti Beria,
Stalin’s secret police chief, hovered over the Communist parties, and especially over
the security forces. Beria had been arrested and liquidated during the summer of 1953,
a chilling development for the many “Beria men” — Josef Swiatlo was a prominent
example — in the satellite parties. Beria’s fate carried a message for all Communists:
if the most powerful party officials can be brought down, the same fate could just as
easily befall the humble party official serving as a trade union steward or collective
farm manager. Radio Free Europe reminded Communists of the untrustworthiness of
party bosses and of the impossibility of honest initiative in an environment of suspicion
(RFE policy guidance, July 11, 1953).

The Impact of Hungary

The tone of RFE broadcasting was to undergo significant change after the failed Hun-
garian Revolution. Before the Revolution, RFE was a respected and valued institution
of American Cold War strategy; after Hungary, RFE’s reputation would be forever
tarnished, as historians, diplomats, and journalists accused the station of having made
a bad situation worse or, in the most extreme cases, of actually having triggered the
Revolution through shrill and irresponsible broadcasts. The latter charge is unfair;
Communist oppression caused the Revolution, not American propaganda. And it is
typical of the tendency of Americans to exaggerate their own power and the power of
their institutions.But the charge of incitement became embedded in Cold War mythol-
ogy; one latter-day commentator even coined the phrase, “Radio Free Europe syn-
drome,” to describe situations where the United States eggs on a tyrannized people to
rebellion without providing the means for victory.

While in the past the question of RFE’s performance during the Revolution has been
a source of bitter controversy, it is now possible to reach a reasonably definitive con-
clusion about the station’s broadcasts. If the ultimate charge of incitement is unjusti-
fied, there is little question today that the station’s broadcasts to Hungary during the
Revolution’s first eleven days violated — repeatedly and sometimes flagrantly — many
of the accepted canons of professional journalism.

One reason for RFE’s troubles was pointed to by Richard Condon, the director of
the Munich operations when he raised serious questions about the competence of the
Hungarian staff. He described the Hungarian service as containing many rightists who
“tended over the years to become more and more shrill, emotional, and over-general
in tone, to an extent where we have for some time felt that rather drastic measures are

154

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

needed to de-emotionalize their scripts, make them more specific, and prevent them
from antagonizing our listeners.” (Condon memorandum, November 20, 1956).

The most thorough, and blunt, evaluations of RFE’s performance came from within
the radio station. One report declared that RFE’s Hungarian broadcasts were “inexpert
due to poor content, emotional tone, and inadequate programming techniques.” The
report was scathing in his comments about the Hungarian subeditors, describing them
as “out of touch with the situation in their country, inadequately trained in professional
radio techniques, and politically out of tune with the patriots.” (Internal RFE report,
issued December 7, 1956).

The Hungarian debacle has haunted Radio Free Europe ever since. During the Cold
War, the myth of RFE as the nerve center of the uprising was carefully cultivated by
Communist authorities in Budapest and elsewhere. In 1981, on the twenty-fifth an-
niversary of the Revolution, the Chicago Tribune noted that, “The party’s position on
what happened...remains basically unchanged: that naive workers and students, urged
on by Radio Free Europe and the late Josef Cardinal Mindszenty, took to the streets
without knowing what they were doing.” The question of RFE’s role was a point of
bitter contention even after the collapse of Communism; a 1996 Budapest symposium
on the fortieth anniversary of the Revolution featured a loud debate over the Radio’s
guilt or innocence. If they deal with RFE at all, Cold War histories usually mention
two, and only two, facts: RFE was funded by the CIA, and RFE was widely blamed
for inciting the Hungarian people to a doomed revolution (Tyner 1981).

The charge that RFE was responsible for the Revolution is absurd. William Griffith,
the chief American program manager at the time, is almost certainly right in asserting
that, “Propaganda cannot control or decisively influence events within a country in a
state of revolution.” A more relevant question might be whether the very existence of
Radio Free Europe contributed to popular discontent and therefore laid the foundation
for the Revolution. This, basically, was the argument of Senator J. William Fulbright
when, in the early 1970s, he attempted to eliminate American support for both RFE
and Radio Liberty. There is, of course, a risk in broadcasting even straight news reports
to societies under totalitarian control, whose only recourse to misrule is resistance,
violent or otherwise. Under totalitarian conditions, people are prone to hear what they
want to hear. Where a Western audience will understand a politician’s ritual denunci-
ation of tyranny for what it is, a person living in a state of oppression may interpret
boilerplate rhetoric as a promise of help. In any event, important changes were afoot
in Eastern Europe in the period leading to the Revolution, and those changes were
reflected in RFE broadcasts. As a memorandum prepared by the CIA observed (Central
Intelligence Agency memorandum, “Radio Free Europe,” November 20, 1956):

During this period RFE...played the Khrushchev “secret speech” heavily; reported Western re-
action and the reaction of various Communist party leaders in the West to the secret speech; gave
fullplay to the Belgrade Declaration of “differing roads to socialism”; gave appropriate treatment
to the rehabilitation of various “titoists” and national Communists throughout the satellite area;
reported all evidences of the liberalization process wherever takingplace; and gave full play to
the attempts of Gomulka to establish greater freedom from Soviet control in Poland.

155

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

In addition, RFE gave extensive coverage to the declarations of President Eisenhower,
Secretary of State Dulles, Democratic presidential nominee Adlai Stevenson, and other
political leaders pledging that the cause of East European freedom would remain a
fundamental goal of American policy, and informed its listeners of congressional res-
olutions and party platforms calling for freedom of the captive peoples.

Some critics fault RFE for failing to present an accurate picture of Communism’s
strength. In the years leading up to the Revolution, RFE pounded home the notion that
the regimes were weak and the people were strong. As the events of 1956 demonstrated,
this was a reasonably accurate assessment of East European reality in 1956. Indeed,
Griffith and other RFE analysts were anticipating a crackdown in Hungary and Poland
during the summer; instead, the forces of change continued to gather strength while
the Communist parties in both countries seemed on the verge of collapse. A more
appropriate question was whether RFE was sensitive to Soviet determination to retain
control over the satellites. Yet even here, events could lead to different interpretations.
The Soviets were not engaging in the sabre-rattling which preceded the 1968 inter-
vention in Czechoslovakia. And without Soviet intervention, or the threat of Soviet
intervention, Communism would have been overthrown in both Hungary and Poland;
ultimately, the people were much stronger than the party. Nor is it fair to describe the
Hungarian Revolution as predestined to fail. That the Soviets would use force to keep
Hungary in the socialist camp was by no means certain; the power struggle which
divided the party after Stalin’s death was unresolved, and recently released evidence
from the Kremlin archives indicates that Khrushchev went through a period of pro-
found uncertainty before opting for military intervention.

Change in Policy

After Hungary, the State Department assumed responsibility for policy guidance. In
1957, the State Department, in conjunction with the interagency Committee on Radio
Broadcasting, an entity which included representatives from the State Department,
CIA, and United States Information Agency, issued a series of policy documents which
were to provide a framework for American broadcasting to Eastern Europe, both for
the VOA and RFE. But instead of drafting five distinct country guidances which took
into account the often striking differences between one country and another, one basic
document was issued for all five RFE countries. The purpose of the guidances, then,
was less to provide political direction than to drive home the point that American radio
propaganda was to proceed along a much more cautious path in the post-Hungary
environment (State Department for Czechoslovakia, 1957).

Thus in spelling out American policy objectives, the guidance for Czechoslovakia
observed that while the ultimate goal was freedom from Communism, the short-term,
realistic objective was “to foster an evolutionary development resulting in the weak-
ening of Soviet controls and the progressive attainment of national independence.” To
accelerate the slow march towards liberty, the guidance declared that American policy

156

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

favored the “establishment of a ‘National Communist’ regime which, though it may
be in close military and political alliance with the USSR, will be able to exercise to a
much greater degree than in the past independent authority and control in the direction
of its own affairs.

The guidance reaffirmed RFE’s unique role by referring to it as an instrument of
“grey” propaganda as distinct from the VOA’s position as the official broadcast service
of the American government. As such, the guidance declared, RFE might sometimes
be used for the dissemination of “unannounced” government policies.

Of more practical significance was a statement that henceforth RFE was to regard
itself as a European rather than as an American or exile station. In covering world news,
RFE broadcasts “should generally be in the European context as seen through European
eyes.” Radio Free Europe was encouraged to provide more coverage of European news,
broadcast more interviews with European leaders, and emphasize the success of the
movement towards European integration as an example of voluntary cooperation in
contradistinction to the imposed unity of the Warsaw Pact (State Department for
Czechoslovakia, 1957).

The strategic goal was modest compared with the ambitious agendas of previous
years. Radio Free Europe’s broadcasts were to encourage common people, intellectu-
als, and party members to think and act independently of Moscow, to the degree that
prudence permitted. The guidance recommended that RFE should seek to “keep the
people in touch with Western life and thought,” and acquaint the listeners with alter-
natives to Communist methods of organizing and administering society (State Depart-
ment for Czechoslovakia, 1957).

In July 1961, Foreign Affairs magazine published an essay which urged a new dir-
ection in American policy towards Eastern Europe. The article was of more than pass-
ing interest to RFE, since the authors were Zbigniew Brzezinski, then just emerging
as a leading expert on the Communist world, and William E. Griffith, the former policy
adviser in Munich. Brzezinski and Griffith advocated a policy of “peaceful engage-
ment” towards the satellite countries, with the aim of stimulating greater diversity
within the bloc, encouraging independence from Moscow, and, ultimately, creating a
neutral belt of countries, not hostile to the Soviet Union, but enjoying freedom of choice
in domestic affairs (Brezezinski and Griffith 1961, 642-654).

The authors argued that America should adopt a dual approach to Eastern Europe,
seeking improved relations with the Communist leadership where feasible, while ex-
panding the range of contacts with the East European people. They explicitly warned
against a policy which seemed to recognize the permanence of Communist rule and
Soviet domination. And they described Western radio broadcasting as the most ef-
fective instrument for maintaining indirect contact with the East European people
(Brezezinski and Griffith 1961, 642-654):

Given the Soviet violations of the Yalta and Potsdam agreements, the West has a right and obli-
gation to maintain direct contact with the peoples involved....In broadcasting to the captive peo-
ples, the West is performing one of the roles of a free democratic opposition which the Soviet

157

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Union and the East European Communist parties deny to their peoples. We should not consider
stopping these broadcasts in return for some Soviet concession.

As prescription for American policy, the Foreign Affairs article made eminent sense,
as the authors balanced realpolitik and moral values and never lost sight of the eventual
goal of freedom for Eastern Europe. But despite its endorsement of foreign broadcast-
ing, the article pointed to looming dangers for Cold War radio broadcasts, and for RFE
most of all. For anti-Communists like Griffith and Brzezinski, the value of a home
service radio for Eastern Europe was self-evident. But there was no guarantee that
officials with their sophisticated understanding of the Communist world would be
setting the tone for American policy. What would be RFE’s fate if America sought
détente with the Soviet Union and stability in Europe? Would RFE be seen as an
obstacle to peace, a relic of the past, something to be bargained away in return for the
suspension of Soviet broadcasts, which had a tiny Western audience and even less
influence?

But despite the lessening of Cold War tensions and a growing East European cyn-
icism over Western intentions, RFE clearly stood as the most popular foreign broadcast
service in the Eastern bloc. A survey conducted in 1959-60 by several European re-
search institutes for RFE found the station with far more regular listeners than either
the BBC or the VOA. While the BBC was regarded as the most objective station, RFE
was deemed the most influential (Nowak 1963).

RFE Under Peaceful Coexistence

The period between August, 1961, when the Berlin Wall was erected, and 1968, with
its upheavals in Poland and Czechoslovakia, was a time of relative calm in Eastern
Europe. Political developments in the people’s republics moved at a glacial and often
obscure pace. There were no leadership purges, popular upheavals, or reform initia-
tives; organized dissent hardly existed. Nevertheless, the esprit de corps at RFE re-
mained high, a reflection of the strong sense of mission which the exile journalists
retained. Their commitment may have derived from the belief that in what some were
calling a post-Cold War environment RFE remained the one institution committed to
East European freedom. “Resolute, strong, and dangerous,” is how Mieczyslaw
Rakowski, an official Polish journalist, described the station in 1964.

One of the most important stories of the 1960s was the rise of Mieczyslaw Moczar
and his group of “Partisans” in Poland. A leading party member, Moczar could count
on a core of support from the security forces and from a group of army veterans, thus
the name, Partisans. Moczar harbored ambitions to replace Gomulka as party chief and
sought support by portraying himself as a populist nationalist who was prepared to
purge the country of alien elements, namely Jews. In 1962, Jan Nowak, the director of
the Polish language service, was summoned to Rome for an urgent meeting with a high
ranking Polish Communist, who demanded anonymity and thus was dubbed by Nowak,
Mr. X. Mr. X told Nowak that the Moczar group posed a serious danger to Poland,

158

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

given its ties to the police, the support it enjoyed from certain elements in the Soviet
party, its anti-Semitism, and its access to security files. Mr. X claimed that the Partisans
were readying a power grab, and begged Nowak to mount an anti-Moczar campaign
in RFE broadcasts.

The RFE Polish section was divided over involvement in Communist Party fac-
tionalism; some reasoned that it was no concern of RFE whether one group of
scoundrels prevailed over another group of scoundrels. Nowak, however, believed that
it was important that Poland not fall under the control of the Moczar group, and in 1963
RFE began what was to be an eight-year campaign against the Partisans. Radio Free
Europe here benefited from inside information provided by party and security sources.
The campaign eventually found its way into the European press, and Nowak claims
that he was at one point asked by the State Department to keep out of internal Polish
politics. But the Polish section persevered, and many believe that RFE’s campaign
played an important role in thwarting Moczar’s ambitions (Interview with Jan Nowak).

Radio Free Europe also played an important role in its coverage of the 1967 Israel-
Arab war. With the exception of Romania, the Communist press gave the conflict
thoroughly distorted coverage, placing blame for the conflict on Israel and the United
States. Radio Free Europe provided factual coverage, emphasizing Arab battlefield
defeats and the loss of Soviet prestige both in military action and in maneuvers at the
United Nations. A professor who was visiting Warsaw during the conflict reported that
every social gathering was interrupted as Poles listened to RFE war coverage; even
party members acknowledged reliance on RFE for accurate news of the war.

Finally, RFE devoted hours upon hours of coverage to the Cuban Missile Crisis in
1962. It broadcast the complete text of President Kennedy’s October 22 speech re-
vealing the crisis, and stressed the themes of American determination, the risk of nu-
clear war, and the subservience of East European governments, most of which were
giving various forms of aid to Cuba, to the dangerous policies of the Soviet Union.
When the crisis finally ended and Khrushchev agreed to withdraw the missiles, RFE
received, for perhaps the only time in its history, instructions which veteran staffers
claim emanated directly from the White House: “Don’t gloat.” (Interview with Richard
Rowson).

Time of Troubles

In the late 1970s, opposition to the Vietnam War and the rise of revisionist interpre-
tations of the Cold War led to a series of journalistic investigations into the Cold War’s
impact on American domestic life, and led, inevitably, to the Central Intelligence
Agency, with its far-flung empire of proprietary organizations, foundations, and pub-
lications, which had been set up to ensure that the West would be well-armed in the
war of ideas with Communism.Radio Free Europe and Radio Liberty were the largest,
most expensive, and most successful of the CIA’s intellectual properties; it was thus

159

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

only a matter of time before the relationship between the radios and the CIA was made
public.

In its March 1967 issue, Ramparts magazine, a freewheeling forum of New Left
journalism, published an article which probed the CIA’s role as funding agency for
putatively non-governmental domestic political organizations. The article concentrat-
ed on the National Students’ Association, for years the recipient of CIA subsidies.
Neither the radios nor the Free Europe Committee were mentioned. Yet even before
the magazine’s official publishing date, journalists who had seen advance copies were
asking pointed questions about the source of the radios’ funding. Thus in a column on
the broad issue of the CIA’s domestic projects, Max Frankel of the New York Times
asked: “How can the citizens be protected against campaigns which solicit financial
contributions to Radio Free Europe, an intelligence agency operation represented as a
non-profit enterprise.” For a few weeks thereafter, the “open secret” of CIA funding
became a matter of frequent press comment.

There is, ironically, evidence that by the late 1960s the radios did not enjoy universal
support within the CIA. According to Victor Marchetti, co-author of The CIA and the
Cult of Intelligence, many high-ranking agency officials were convinced that the radios
had outlived their usefulness and favored phasing them out or placing them under
different sponsorship. While those urging the elimination of the CIA’s relationship
were not necessarily dissatisfied with the radios’ broadcast performance, they felt that
RFE and RL no longer served the interests of the agency to the same extent as in their
early years, when RFE maintained its network of information bureaus, conducted in-
terviews with thousands of refugees, and functioned as a scholarly and informational
nerve center on matters concerning East European Communism. The radios were ex-
pensive; furthermore, some CIA officials believed they were widely infiltrated by So-
viet bloc agents. Although those favoring elimination were fortified by the conclusions
of several internal studies, the radios survived, Marchetti claims, because they con-
tinued to enjoy the support of important CIA veterans, presumably including Richard
Helms, the Director of Central Intelligence at the time (Marchetti and Marks, 1972,
67-170).

Radio Free Europe and Radio Liberty were also prime targets of J.W. Fulbright, an
influential member of Congress who was opposed to the entire direction of Cold War
policy. Fulbright laid out his critique in The Crippled Giant, a 1972 book which was
remarkable for the radicalism of its analysis, given the author’s position within the
political establishment. Fulbright was especially concerned with what he perceived as
the immature unwillingness of America’s cold warriors to accept Moscow’s domina-
tion of its neighbors. He thus declared: “Insofar...as we raise false hopes with provoca-
tive propaganda, maintain high troop levels, and continue the arms race, we retard the
natural process of European reunification, lingering morbidly and uselessly in the
graveyard of cold war relics.” (Fulbright, 1972, 20-21, 34).

To reassure the Kremlin of our peaceful intentions, Fulbright proposed the with-
drawal of American troops from Europe and the liquidation of Radio Free Europe and
Radio Liberty. Fulbright was particularly churlish towards the radios: “Purporting to

160

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

show [East Europeans] that there is a better ‘way of life’ outside the ‘Iron Curtain’,”
he wrote, “we foster futile discontent, not for any discernible purpose of policy, but
for purposes of ideological mischief. In this way we detract from the broader purposes
of our own policy and of world peace, which requires us to live in the greatest attainable
harmony with the Communist governments of the world....” As chairman of the Foreign
Relations Committee, Fulbright carried out a two year crusade to put these purveyors
of “ideological mischief” off the air. Fulbright’s single-minded campaign did not suc-
ceed, but it did represent the most serious threat to the radios’ existence during the
Cold War (Fulbright, 1972, 35-36).

In fact, Fulbright’s efforts to win support for his anti-radio drive were a notable
failure. Congress, including most Democratic doves, favored retaining RFE and
RL under non-CIA administration; over half the Senate endorsed a statement support-
ing the radios sponsored by Senators Hubert Humphrey, the former Vice President,
and Illinois Republican Charles Percy. Subsequently, Congress passed legislation that
provided federal funding for the radios while establishing an independent governing
entity, the Board for International Broadcasting, to function as a firewall against efforts
to politicize the radios’ policies.

Reform Communism

By the mid-1970s, the proposition that Eastern Europe would be transformed through
gradual liberalization of the ruling Communist parties was increasingly being rejected
by Western experts, and at RFE as well. The one exception was Hungary. Radio Free
Europe had excoriated party leader Janos Kadar as one of the great villains of the
Hungarian Revolution, but shifted its perspective in the mid-1960s, when Kadar made
his famous pronouncement that those Hungarians who “are not against us are with us.”
While Kadar remained a grey, undynamic figure, a reliable supporter of Soviet foreign
policy, and cautious in his approach to domestic affairs, he did permit a carefully
controlled policy of cultural and economic change. In response, RFE covered the
regime’s policies with a more approving eye, praising the reforms and attacking those
figures who were regarded as impediments to liberalization.

Eventually, RFE became more deeply involved in internal Hungarian politics.
Joseph Szabados, who became Hungarian director in 1972, was a proponent of aligning
RFE with the positive aspects of Kadarism. “If we praised the positive policies,” he
reasoned, “the reformers would be encouraged to continue and expand on those pol-
icies....We did not criticize the reformers.”(Interview with Joseph Szabados).

Szabados went one step beyond simply promoting the reform agenda in RFE com-
mentaries. He would hold meetings with representatives of the regime at discreet lo-
cations in Western Europe, usually Vienna or Rome. The Hungarian delegation in-
cluded acknowledged leaders of the reform camp, as well as a more controversial
figure, Gyorgy Aczel, a Politburo member whose abilities were recognized but whose
reform credentials were a matter of dispute.

161

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

In discussing the meetings years later, Szabados said it was clear to both sides that
each was trying to put across its own agenda. “They tried to manipulate me, and I in
turn tried to out-manipulate them.” The Hungarian goal was to convince RFE to put
its muscle behind some new policy that was running afoul of conservative resistance.
The Hungarians would pass along information which was not available in the Hun-
garian press, enabling the radio to broadcast expert, informed analysis unavailable
anywhere else. The Kadarists, for example, urged RFE to support the breakup of large
industrial enterprises into smaller entities which could be run as cooperatives. Such a
request posed no problem for Szabados, since he favored almost any proposal which
contributed to the dismantling of the Stalinist economic structure (Interview with
Joseph Szabados).

A major priority for RFE during this period was to ensure that its Polish audience
was fully informed about the activities of the Polish-born Pope, John Paul II. The
general rule was to give his every action extensive and favorable coverage. As Zygmunt
Michalowski, the Polish director, observed: “In my view, RFE was obliged to cover
the entire scope of his work, his every movement, every word, all the echoes in the
Western press, and to expose all the tricks employed by the Communists to censor
him.” Radio Free Europe hired a Polish correspondent for assignment to the Vatican,
from where he provided daily reports on the latest papal developments. It also gave
minute-by-minute coverage of the Pope’s first visit to Poland in 1979. Even though it
was prevented from assigning correspondents to cover the pageantry on the scene, RFE
kept its listeners informed by the simple trick of reporting the event as it happened
from American and West German television. Radio Free Europe devoted a full 13 of
its 19 on-air hours to the Pope’s visit; Western reporters quoted Poles who claimed to
listen to RFE’s coverage eight hours each day (author’s correspondence with Zygmunt
Michalowski). Meanwhile, official Polish television limited its coverage to two minute
segments on the evening news, and edited out the Pope’s calls for religious freedom
while stressing his politically safe comments about peace, cooperation, and the
Church’s traditional stance against divorce, abortion, and materialism.

Solidarity

Radio Free Europe responded to the emergence of Solidarity with a combination of
enthusiastic support and caution. Michalowski, who was editor-in-chief from Solidar-
ity’s founding in the summer of 1980 through the early stages of martial law, was
determined that RFE would not be accused of destabilizing an already precarious sit-
uation (author’s correspondence with Zygmunt Michalowski):

We supported the democratic opposition by spreading information about their program and com-
menting favorably when the situation warranted. But we were careful not to increase the existing
tensions. On the contrary, on numerous occasions we urged restraint on both sides, pointing to
unforeseeable and potentially dangerous developments if the situation became uncontrollable.
Sometimes we referred to the possible drastic response of the Soviets.

162

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

In its coverage of martial law, the Polish service was, if anything, more cautious in its
news coverage than were Western newspapers and press services. The station refused
to report accounts of massacres or alleged atrocities unless they could be verified, and
refused to broadcast information about casualties unless there were corroborating re-
ports from several responsible Western media. Almost always, RFE’s judgment was
vindicated, as the rumors of mass killings, assassinations, and burial sites never proved
accurate (Interviews with James Brown, Robert Hutchings, Marek Latynski, and
Michalowski).

Coverage during the martial law period was notable for its measured critique of
Communist policies. Zdzislaw Najder, the new service director, created a program
entitled, “The Poland That Could Be,” in which he speculated on the future of Polish
society after Communism. Radio Free Europe also concentrated on the woeful condi-
tion of the Polish economy. Leszek Gawlikowski, the editor of the economics program,
explained why it would be impossible for Poland to emulate the model of authoritarian
economic change set by Chile, an important subject given Jaruzelski’s well-known
fascination with General Augusto Pinochet, the Chilean strongman who instituted
economic reforms while keeping his country under dictatorial grip (Interview with
Leszek Gawlikowski).

Chernobyl

The first big story of the Gorbachev era was the Chernobyl nuclear disaster, a major
embarrassment for the new leader and a near catastrophe for his country. On April 26,
1986, one of the four reactors at the Chernobyl complex in Ukraine exploded, killing
31 people and sending clouds of radiation throughout Eastern Europe. The disaster was
seen as the first important test of glasnost, the policy recently announced by Gorbachev
of candor and honesty in discussing the Soviet Union’s shortcomings. The official
response to Chernobyl was not impressive. Indeed, the Soviet press gave every indi-
cation of trying to cover up the accident just as it had ignored or lied about previous
disasters, natural as well as man-made.

Here, then, was the ideal story for Radio Free Europe and Radio Liberty. All the
elements were present: Soviet incompetence, censorship, the lack of sovereignty of the
East European countries, whose press, following the Soviet lead, downplayed the in-
cident. Chernobyl also stoked the fires of anti-Russian sentiments among the Soviet
Union’s non-Russian peoples, especially in Ukraine and the Baltic republics, whose
people lay in the direct path of the fallout. The radios understood the ramifications of
Chernobyl, and devoted hour-after-hour to the story. Broadcasts gave instructions on
the decontamination of food and clothing and the protection of children. The radios
interviewed Western nuclear experts, energy officials, and anti-nuclear activists. They
explained the accident’s implications for neighboring countries. They covered the ac-
cident’s internal political repercussions, such as the resistance of army reservists from

163

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Estonia, who had been called to help decontaminate the area around the Chernobyl
reactor.

This would be one of RFE’s finest hours. All indications suggest that listenership
rose dramatically throughout the early stages of the crisis. The Communist media
fumed and complained about what Poland’s regime spokesman, Jerzy Urban, called
RFE’s “unjustified, unfounded, but deliberate actions intended to scare [the] popula-
tion.” But there is no evidence that RFE practiced irresponsible journalism. As was
usually the case in times of crisis, the station was more cautious than the mainstream
Western press; it did not, for example, broadcast the wildly exaggerated claims of2,000
deaths in the Chernobyl area which had been reported by the UPI and had run in many
newspapers (Whittle 1956, Kaufman, 1986).

Covering the Baltic Spring

Until the late 1980s, Baltic programming consisted of the usual mixture of émigré
voices, cultural news, and reports about political dissent. Although many Baltic broad-
casters harbored strong anti-Russian sentiments, they were under strict instructions to
avoid ethnic slurs, and in identifying the adversaries of Baltic independence, RFE
broadcasts concentrated on a combination of Russian imperialism, Communism as an
idea, and the functionaries of the local Communist parties. They did not, as one editor
put it, distinguish between bad Russian Communists and good Lithuanian Commu-
nists. Once Gorbachev launched his reform program, however, events began to move
swiftly, and RFE was compelled to make adjustments in its political strategy and pro-
gramming approach (Interview with Kestutis Girnius).

One immediate problem was the coverage of Gorbachev. Was he a reformer, as
many in the West claimed, or simply another Russocentric Communist bent on eco-
nomic modernization? The Lithuanian service decided initially on a cautious approach.
“We were sensitive to the Western proclivity to treat each successive Soviet leader,
from Malenkov to Andropov, as a reformer,” explained Kestutis Girnius, the Lithua-
nian section chief. “Given that history, we were skeptical about Gorbachev for some
time.” (Interview with Kestutis Girnius).

For Toomas Ilves, the chief editor of the Estonian service during the crucial years
of the independence struggle, the broadcast mission was to accelerate the freedom
process by whatever means prudence allowed. Ilves was an Estonian-American who
combined a fierce commitment to the Estonian cause with a shrewd instinct for Amer-
ican politics. He pushed the limits of the permissible right to the edge, but was careful
to avoid rash acts that would embarrass Radio Free Europe and set back the cause
generally. Thus when in 1988 the old-line leader of the Estonian Communist Party was
replaced by a Gorbachevian man of Eurocommunist sympathies, Ilves was unim-
pressed. “I felt that my job was to show that this Gorbachev idea of Communism with
a human face was still Communism.”

164

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Ilves believed that RFE should be a participant in the struggle for the dissolution of
the Soviet Union. Fortified by a sense of historic mission, he and his small staff worked
twelve hour days — longer in times of crisis — to inform the Estonian people about the
fast moving developments in their own country and in the greater world. But Ilves
adhered to the established guidelines. When in 1991 President Bush betrayed a lack of
sympathy towards Baltic demands for independence — an attitude which infuriated
most Balts — RFE avoided editorial comment, and instead kept its listeners informed
through reports on what the world press was saying about the American policy. A
similar, if more nuanced, approach was adopted by the Lithuanian service. In reporting
on the Western reaction to Baltic events, Kestutis Girnius stressed the distinctions
between a newspaper editorial, the declaration of a member of Congress, and an official
State Department position. Girnius also endeavored to explain the realpolitik behind
the official statements, why, for example, America might not want to support Baltic
independence given its stake in Gorbachev’s survival. “We tried to explain why Den-
mark could openly support independence, but why Germany might be less enthusiastic.
We didn’t dampen hope. But we tried to give a realistic picture of the outside world’s
thinking.” (Interview with Toomas Ilves).

The Wall Comes Down

For Radio Free Europe, 1989 represented the culmination of nearly forty years of
service in the cause of East European liberty. To say that it was a year of astonishing
developments is an understatement. No one, and certainly not RFE, believed that by
the end of the year, Communism would no longer survive as a governing system in its
target countries.

It was apparent that Communism was facing serious challenges as the fateful year
began. This was especially true in Poland, where talks between Solidarity, which until
recently seemed a spent force, and the Jaruzelski regime produced an agreement calling
for partially free elections. For the Communists, this represented a remarkable con-
cession. It was an article of anti-Communist faith that Communism could never com-
pete effectively under democratic conditions, and Communists historically had given
every indication of agreeing with that assessment.

Marek Latynski, RFE’s chief Polish editor, took the attitude that the elections con-
stituted a remarkable opportunity — both for Poland and for the radio. He proceeded
on the assumption that the balloting would not be rigged and that the Communists faced
the prospect of a devastating setback. Elections had already been conducted in Lithua-
nia, and the result was a complete rout for the party. Latynski therefore believed that
the Polish election might revolve around the single issue of whether a candidate was
or was not a Communist (Interview with Marek Latynski).

The elections were conducted on a non-party basis; candidates ran without affilia-
tions, a policy insisted on by the Communists. Radio Free Europe therefore saw its job
as making sure that the Polish people knew which candidates were representing the

165

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

party and which were not. During the campaign, RFE attempted to interview as many
non-Communist candidates as was possible by telephone. As polling drew near, RFE
announcers read out the names of the non-party candidates for each election district,
dull radio for sure, but quite possibly helpful to the opposition. The radio also sum-
marized the most important articles in Gazeta Wyborcza, the leading opposition news-
paper, which was unable to print enough copies to reach its potential audience (Inter-
view with Robert Gillette; Latynski).

Radio Free Europe’s coverage was thus non-polemical, but hardly non-partisan.Its
pro-Solidarity tilt was likely not welcomed by the State Department, which privately
fretted that a Solidarity landslide would erode Gorbachev’s precarious standing in
Moscow. Some high American officials, in fact, were known to be favorably disposed
towards Jaruzelski. Yet despite its high interest in the Polish elections, the State De-
partment did not intervene in RFE’s coverage, and after Solidarity scored a smashing
victory at the polls, RFE moved quickly to establish bureaus and assign correspondents
to cover news from inside the country.

Events in Czechoslovakia were moving at a much slower pace than in Poland, or
so it seemed. But beneath the surface, elements within the party were increasingly
dissatisfied with the leadership’s course. They were unhappy with their country’s pari-
ah reputation, embarrassed by the mediocrities who dominated the government, and
convinced that the forces which were threatening party control in other countries posed
a threat to the system in Czechoslovakia as well.

In the fall of 1989 came the incident of the Jakes tape. Milos Jakes had only recently
been elevated to succeed Gustav Husak as party leader. Jakes was an uninspiring time-
server who was committed to the status quo. Earlier in the year, he had addressed a
conference of local party activists. The speech was an embarrassment to the leadership,
in every respect. It was candid about the party’s woeful standing among the people. It
was also ungrammatical, rambling, incoherent. Within a few weeks, a tape of the
speech made its way to Radio Free Europe. Irena Lasota, an activist on behalf of East
European democracy, was given the tape by Jan Ruml, a dissident who later became
a government official in the post-Communist period; she then passed it along to the
radio. But the original source of the leak came from within the party, from those who
hoped to undermine Jakes and others in the leadership. This goal was certainly
achieved. The Jakes tape was the talk of Prague, as people passed around cassettes
recorded from RFE broadcasts and mimicked the semi-literate words of their country’s
leader (Lucas 1989).

Even more important than the Jakes tape was RFE’s intense coverage of the massive
movement of East Germans to Czechoslovakia and Hungary, and from there to West
Germany. The significance of East German events in accelerating the pace of Com-
munist disintegration throughout the rest of Europe cannot be overemphasized. The
GDR was notorious for the strict control of its citizens; it was also the most econom-
ically successful Communist state. Moreover, it had always been assumed that however
much experimentation and liberal change Moscow might permit in the other people’s
democracies, its tolerance for change in East Germany was limited. Yet here was East

166

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

German Communism coming apart at the seams, and a passive Soviet Union unwilling
to utter a word of support for the party leadership. Events in East Germany at once
lifted the fear of Soviet intervention from the people of Czechoslovakia, Bulgaria, and
Romania, while sending the message to the dispirited party leaderships that they could
no longer depend on the Soviet Union as the ultimate guarantor of their survival (In-
terview with Irena Lasota).

The RFE Legacy

In the aftermath of Communism’s collapse, RFE was hailed by its audience countries
as among the heroes of the Cold War. When the émigré journalists returned to their
home countries, they were treated like members of a victorious army. And the United
States was given due credit for having supported RFE even during times of duress.

Why was RFE so highly valued by the democratic opposition of Eastern Europe?
What accounts for the credibility of what the Communist leadership and many in the
West regarded as an instrument of American propaganda?

Part of the answer lies in the nature of Communism. In its very essence, Communism
relied on a series of lies and myths — about capitalism, about the nature of democracy,
about religion, about the achievements of the Soviet Union, about Lenin, Stalin, and
their lesser acolytes. To compensate for the weakness of their argument, Communists
sought absolute control over the means of communication. The state or the party owned
the media, foreign newspapers were banned, and foreign broadcasts jammed. The sub-
jects of Communist regimes understood that they were living under a system con-
structed on a foundation of lies. They were eager for a free press and truthful com-
mentary, and in the absence of indigenous alternatives, they cared not at all whether
the sponsor was the American government, the CIA, or a committee of concerned
American citizens.

If Communist repression created what amounted to a captive audience, the fact that
the radios were free from direct American government control made an enormous
contribution to their success. Operating under the covert and relatively relaxed over-
sight of the CIA ensured that the radios could avoid the meddling of congressional
critics, be they rightwingers on the lookout for ideological softness or liberals who
feared that criticism of the Soviet Union might impede the progress of detente.

Finally, the radios were instrumental in thwarting Communism’s attempt to isolate
and atomize its subjects. Especially in its early years, Communism succeeded in de-
moralizing the people of Eastern Europe by convincing them of the futility of united
opposition. Marcin Krol, a prominent historian and essayist, has written of RFE’s im-
pact on Poland during the Cold War’s early years (Krol 1992, 431):

Several conditions defined the situation of the individual under totalitarian rule in Eastern Europe.
Persecution and terror were among them; so was an endless amount of lies. What is perhaps less
known — and has not yet been properly described — is how lonely everyone felt and how cut off
from the greater tradition of Western learning and thought....Listening to Radio Free Europe

167

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

created for a vast number of Poles the perhaps artificial but nevertheless essential sense that one
was living in larger company.

Some commentators cultivated a radio style through which they seemed to speak di-
rectly and personally to each listener. They projected the message that others under-
stood their plight, not simply the commentator, but millions in the Free World as well.
The radios paid particular attention to the acts of protest and rebellion, and by instan-
taneously relaying accounts of dissent, promoted the idea that events in Krakow carried
important implications for listeners in Kiev, Brno, and Sofia. Through RFE-RL and
the other foreign broadcast entities, the Communists were never able to gain a media
monopoly, and were thus deprived of the most potent tools of totalitarian control.

It is unfortunate that most histories of the Cold War deal with RFE and RL as foot-
notes, or as CIA manipulated propaganda instruments. For in fact the radios proved
one of the most successful institutions of America’s Cold War effort, and made an
important contribution to the peaceful nature of Communism’s demise.Their success
can be measured by the gratitude expressed by millions of listeners, for whom the
radios often served as a voice of hope and sanity in an often hopeless and insane world.
Or by the fury their broadcasts generated among the Communist party elites — who
listened in spite of their anger in order to find out what was really going on in the world.
In the war of ideas between Communism and democracy—and this, after all, was the
central conflict of the Cold War — RFE proved to be one of democracy’s most powerful
weapons.

References

Brzezinski, Zbigniew, and William E. Griffith. 1961. “Peaceful Engagement in Eastern Europe” in
Foreign Affairs, July, 1961: 642-654.

Browne, Donald R. 1982. International Broadcasting: The Limits of the Limitless Medium. New Y ork.
Praeger.

Fulbright, William J. The Crippled Giant: American Foreign Policy and Its Domestic Conse-
quences.New York. Random House. 1972.

Central Intelligence Agency memorandum “Radio Free Europe”. November 20, 1956.
Condon memorandum, November 20, 1956.

Frank Altschul memorandum, July 17, 1950.

Internal RFE report, December 7, 1956.

Karpinski, Jakub. 1982. Countdown: The Polish Upheavals of 1956, 1968, 1970, 1976, and 198o.
New York. Karz-Cohl.

Kaufman, Michael T. “Poland Assails West, but not Moscow, on Reactor”. New York Times, May 8,
1986.

Krol, Marcin. 1992. “Listening Through the Jamming”. American Scholar, Summer 1992.

Lucas, Edward. “Fractured Grammar of Communist Boss Prompts Ridicule”. Toronto Star, October
23, 1989.

Marchetti, Victor, and John D. Marks. 1974. The CIA and the Cult of Intelligence. New Y ork: Knopf.

168

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

Michie, Allan C. 1957. Voices Through the Iron Curtain.

Mickelson, Sig. 1982. America’s Other Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty.
New York. Praeger.

Nowak, Jan. “Political Broadcasting to the Communist World”. Internal RFE memorandum, July
1961.

Puddington, Arch. 2000. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and
Radio Liberty. Lexington, University of Kentucky Press.

RFE policy guidance, July 11, 1953.

Radio Free Europe, undated press release.

State Department Guidance for Czechoslovakia, 1957.

Tyner, Howard A. “In Hungary, Memories of the Pain”. Chicago Tribune, November 4, 1981.
Whittle, Richard. “Spreading News of the Disaster”. Dallas Morning News, May 2, 1956.

Interviews

James Brown
Leszek Gawlikowski
Robert Gillette
Kestutis Girnius
William Griffith
Paul Henze

Robert Hutchings
Toomas Ilves

Irena Lasota

Marek Latynski
Zygmunt Michalowski
Jan Nowak

Richard Rowson
Joseph Szabados
Ralph Walter

Author’s correspondence

Zygmunt Michalowski

169

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

(o) ENR


https://doi.org/10.5771/9783845224701-149
https://www.nomos-elibrary.de/agb

